fredag 17 oktober 2014

Vad hände med källkritiken?


Idag har ungefär hälften av gymnasieeleverna i Sverige en dator, enligt skolverket. Men hur används datorerna? För att svara på frågan har jag genomfört en undersökning i en klass som går årskurs ett på gymnasiet. Alla elever i klassen har fått varsin dator från skolan. Undersökningen genererade 22 svar.

Mina två första frågor handlar om hur ofta eleverna använder sig av internet för att söka info (svar i blått) och hur ofta de får i uppgift av lärare att söka info på internet (i gult). 

 
Resultatet är tydligt; internet som en informationskälla är en naturlig del av elevers vardag. 

Min tredje fråga handlar om hur skolan undervisar om internetsäkerhet och källkritik.
 
Här är resultatet mer spritt. Att en övervägande del svarar "Någon gång" eller "Varje månad" oroar mig. Om internet är en såpass vanlig plats för elever att vistas, frågar jag mig om inte skolan borde undervisa mer om internetsäkerhet.

På frågan "Hur väl anser du att dina lärare hanterar datorn i undervisningen?" med hjälptexten "Där 1 är 'Flera av mina lärare skulle behöva lära sig att använda datorn bättre' och 10 är 'Alla mina lärare hanterar datorn mycket väl'" svarade eleverna: 


 
Jag frågade även eleverna "Hur mycket skulle du vilja att dina lärare använde datorer i undervisningen?" och de svarade:

 
Eleverna är ganska nöjda med hur deras lärare använder datorn i undervisningen. De flesta på skolan använder sig av datorn och internet. Vissa tycker att lärarna skulle behöva bli bättre på datoranvändning. 

Jag undrar; om datorn är en så viktig del av skolan som undersökningen visar, varför är inte internetsäkerhet och källkritik viktigare? Internet är en stor plats med mycket gott. Men det finns en stor del som är rentav farlig. Det jag tar med mig är att jag måste få med internetsäkerhet så fort jag ber eleverna att använda internet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar