måndag 27 oktober 2014

IKT-användandet i en iPad-klass

Hur ser IKT-användandet ut på en högstadieskola där alla elever har varsin iPad i den dagliga verksamheten? Jag lät en 7:a på 26 elever svara på några enkätfrågor för att svara på frågan.

Resultatet som du ser nedan visar på en klass där skolan har bestämt att varje elev ska tilldelas en dator och även bestämt hur den ska användas.


I klassen var det 93% som svarade att de använder internet till skolarbetet åtminstone varje vecka.

Lika många påstod att de får i uppgift att använda internet åtminstone varje vecka.

92% svarade att de åtminstone någon gång talat om hur man handskas med internet i skolan.

3 elever anser sig inte vara kunniga på att använda datorer, resterande 88% anser sig ganska eller mycket kunniga.

Vid frågan vilka aktiviteter de använder internet till varje vecka var de mest frekventa svaren: Skaffa information till skolarbete, youtube, sociala nätverk, spel och lyssnar på musik. En tredjedel läser bloggar. 31% av 15-åringarna svarar att de använder FB.

65% Använder mobilen till att besöka sociala nätverk och 58% använder instagram.

Jag bad eleverna lista appar som de använde i skolarbetet. De mest använda apparna hos denna högstadieklass är i fallande ordning: ett ordbehandlingsprogram, google-drive, ett program för att läsa e-böcker och ett program för att rita bilder, diagram m.m. 3 av dessa appar vet jag att lärare instruerar eleverna att använda på sina lektioner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar