Resultatet som du ser nedan visar på en klass där skolan har bestämt att varje elev ska tilldelas en dator och även bestämt hur den ska användas.
I klassen var det 93% som svarade att de använder internet till skolarbetet åtminstone varje vecka.
Lika många påstod att de får i uppgift att använda internet åtminstone varje vecka.
92% svarade att de åtminstone någon gång talat om hur man handskas med internet i skolan.
3 elever anser sig inte vara kunniga på att använda datorer, resterande 88% anser sig ganska eller mycket kunniga.
Vid frågan vilka aktiviteter de använder internet till varje vecka var de mest frekventa svaren: Skaffa information till skolarbete, youtube, sociala nätverk, spel och lyssnar på musik. En tredjedel läser bloggar. 31% av 15-åringarna svarar att de använder FB.
Jag bad eleverna lista appar som de använde i skolarbetet. De mest använda apparna hos denna högstadieklass är i fallande ordning: ett ordbehandlingsprogram, google-drive, ett program för att läsa e-böcker och ett program för att rita bilder, diagram m.m. 3 av dessa appar vet jag att lärare instruerar eleverna att använda på sina lektioner.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar