måndag 27 oktober 2014

Kartläggning av medievanor hos elever i årskurs 7 och 9 på Herrgårdsskolan* - kvantitativ undersökning: enkät

Det påpekas ofta att dagens ungdom tycks leva uppkopplade dygnet runt. På Herrgårdsskolan* (som på många andra skolor idag) har eleverna försetts med en dator/surfplatta och trådlöst nätverk. Vad gör de på nätet? Producerar de eller konsumerar de bara vad som bjuds? Finns det fortfarande någon som läser gamla hederliga pappersböcker?

För att få en mer tydlig bild av elevernas medievanor har jag genomfört en tvådelad undersökning i de 4 klasser där jag vistades under praktiken: Del 1 är kvantitativ i form av en enkät bestående av 7 olika frågor**, vilken besvarades av 82 elever och redovisas i detta inlägg; del 2 är en kvalitativ undersökning som omfattar enskilda intervjuer med 2 elever (1 från årskurs 7 respektive 9) med utgångspunkt i resultatet från del 1 och redovisas i mitt 2:a inlägg. I det 3:e inlägget reflekterar jag över resultat och undersökningsmetoder.

Del 1: Enkät (82 svar)



Efter lärares uppmaning använder 24 % av eleverna dagligen internet för skolarbete, hela 45 % varje vecka och 22 % någon gång – när det gäller användande på eget initiativ ser svaren annorlunda ut: 29 % gör det dagligen, 23 % varje vecka (ungefär hälften jämfört med fråga 2) och så mycket som 38 % någon gång (nästan dubbelt mot fråga 2). En intressant parentes är att 1 % svarar att de aldrig gör det efter (trots?) lärarens uppmaning.


 
Merparten av eleverna (73 %) får information om källkritik/säkerhet någon gång i skolan, alltså inte ens varje månad – trots att majoriteten av eleverna faktiskt använder internet som informationskälla åtminstone varje vecka och något fler än hälften (54 %) bara anser sig vara ganska kunniga som datoranvändare.



Youtube, Spotify och sociala nätverk används internet mest till medan SMS, Instagram och sociala nätverk är i topp på mobilerna.

 
Främst används appar som eleverna fått genom skolan som Pages, Simple Minds, Popplet, Puppet Pals, Glosboken och King of math. Google översätt är vanligt förekommande liksom skolnätverket Unikum och presentationsappen Keynote.

4 kommentarer:

  1. * Herrgårdsskolan heter i verkligheten något annat.

    SvaraRadera
  2. Ursäkta att jag spräckte bloggens ramar, hade inte koll på vad som var maximal bredd i pixlar för bilder. |:

    SvaraRadera
  3. ** Min enkät bestod av 14 frågor, men jag valde att enbart redovisa resultatet från de 7 gemensamma frågor vi fick vid kursstarten.
    I inlägg 3 (reflektion) för jag in svaren från några av mina egna 7 frågor.

    För den intresserade var frågorna:
    8. Vad brukar du dela med dig av/lägga upp på internet?
    9. Hur presenterar du dig på internet?
    10. Hur gamla är de du brukar chatta/umgås med på internet?
    11. Vilket kön har de du bukar chatta/umgås med på internet?
    12. Var bor de flesta du brukar chatta/umgås med på internet?
    13. Hur läser du böcker?
    14. Nämn en av dina favoriter inom: Film, Tv-serier, Spel, Låtar/Musiker/Band, Böcker och Webbplatser

    SvaraRadera
  4. I inlägg 2 (intervjuer) pratar eleverna även om sina svar på några av ovanstående frågor kom jag på nu. [:

    SvaraRadera