måndag 27 oktober 2014

Kartläggning av medievanor hos elever i årskurs 7 och 9 på Herrgårdsskolan* - kvalitativ undersökning: intervjuer

Del 2: Intervjuer (2 svar)


Elev 1: årskurs 7, flicka
Elev 2: årskurs 9, pojke

Säkerhet & källkritik

Elev 1: Kuratorn har berättat vad man får göra, men inget om källkritik. Mina föräldrar säger att man ska sköta sig och inte umgås med fel personer.
Elev 2: I svenska/SO/NO där iPad används har de tagit upp källkritik. Vi talar ibland om detta hemma, min mamma (lärare) kan sånt.

Båda eleverna anser att lärarna vet hur skolans material fungerar men inte sidorna elever använder. Föräldrarna tror de är bättre insatta, somliga är själva medlemmar på sociala nätverk och vet vad eleven gör.

Elev 1: Det beror på var det står om nåt är sant, på Wikipedia (!) är det det. Mer oseriösa sidor, bloggar och ”skvallersidor” behöver inte stämma.
Elev 2: Genom att se vem som står bakom texten eller jämföra olika källor/sidor vet man om nåt är sant.


Identitet & presentation

Båda eleverna känner de flesta IRL som de umgås med online. De är noga med vilket innehåll (t.ex. selfies) de visar för andra och har en privat profil.

Elev 1: Det skulle kännas konstigt med ett alias, jag vill vara mig själv.
Elev 2: Jag lägger inte upp för privata saker, då tar man en risk och får nästan skylla sig själv. När jag spelar onlinespel använder de flesta alias. Det kan vara för att vara cool, kul eller en anonym betraktare.

Kontakter på nätet

Elev 1: Om nån jag inte känner kontaktar mig tar jag bort dem. Man kan lika gärna prata IRL.
Elev 2: Jag känner inte alla jag spelar med. Jag blev vän på nätet och träffade sen en person IRL, men de är viktigt att inte säga vad man bor/ta reda på information innan man ses. Rösten avslöjar personens ålder, vad de pratar om, om de låter skumma, ställer personliga frågor på fel ställen.

Att umgås på nätet är svårare tycker båda eleverna: text är svårtolkat och missförstånd uppstår lätt.

Elev 2: Det kan leda till ”tjafs” IRL. Vissa känner sig stora och tuffa och tycker att det känns okay att kränka andra – det händer ju ”bara på datorn”. Men det är snabbt och smidigt att nå varandra.

1 kommentar: