söndag 26 oktober 2014

Datoranvändning på Höstgymnasiets naturvetenskapsprogram


På naturvetenskapsprogrammet på Höstgymnasiet* har alla elever varsin skoldator. Jag frågar mig vad dessa egentligen spelar för roll i undervisningen. Används de överhuvudtaget och i så fall till vad? Och vad tycker eleverna om datorer i skolan?

För att reda ut dessa frågor har jag gjort två undersökningar; en kvantitativ enkätundersökning och en kvalitativ intervju. De deltagande eleverna går sitt sista år på Höstgymnasiets naturvetenskapsprogram och torde därför ha en hel del erfarenhet av datoranvändning i skolan.

Resultaten presenteras i tre blogginlägg. I detta första inlägg kommer jag att kortfattat redogöra för resultaten av enkätundersökningen, vilken besvarades av 17 elever.

Enkätens första fråga handlade om hur ofta eleverna skaffar sig information relaterad till skolarbete via Internet. De svarade så här:


Därefter ställdes frågan “hur ofta får du i uppgift att använda Internet för att göra skoluppgifter?”. Utfallet blev så här:


Man kan alltså konstatera att eleverna använder Internet relaterat till skolarbete oftare än vad de explicit får i uppgift att göra.

En annan fråga handlade om hur kunniga eleverna ansåg sig vara på att använda datorer. De svarade:


Eleverna ställdes också frågan “hur väl tycker du att lärarna nyttjar datorer i undervisningen? Sådan här såg svarsfördelningen ut:


Sist men inte minst tillfrågades eleverna om hur mycket de skulle önska att lärarna använde datorer i undervisningen. De svarade:


Sammanfattningsvis kan man alltså konstatera att 83 % av eleverna använder Internet för skolarbete varje vecka eller oftare, samtidigt som 18 % av dem anser sig vara “inte så kunniga” på datorer. Drygt hälften av eleverna tycker att datorer används lagom mycket i undervisningen medan en tredjedel tycker att kvaliteten på lärarnas datoranvändning håller en låg nivå.



* Höstgymnasiet heter egentligen någonting annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar