Del 3: Reflektion
Användandet
av internet som primär informationskälla är kanske något
vi tar för givet hos de yngre, men ändå var det dubbelt så många
elever (se del 1) som varje vecka använde sig att detta då de fick
det i uppgift jämför med på eget initiativ. En förklaring kan
vara att de efter skoltid hellre ägnar sig åt icke-skolrelaterat
surfande, fastän detta kan innebära en motsvarande
informationssökning. I del 2 såg vi att iPad inte användes i mer
än 3 av niornas ämnen.
När
mer än hälften trots allt använder internet som informationskälla
åtminstone varje vecka och ungefär lika många bara ser sig som
ganska kunniga datoranvändare känns det förvånande att 3/4 bara
någon gång får
information om källkritik
i skolan. I intervjuerna (del 2) gavs exempel på hur Elev 1 i
årskurs 7 anser att vad som står på Wikipedia är lika med sanning
– hur kommer hennes skrivningar att bemötas i gymnasiet om hon
fortfarande använder sådana referenser? Eller kommer hon under
återstoden av högstadiet få mer undervisning om detta, som Elev 2
i årskurs 9 kan ha fått?
Del
1 och 2 visar på en positiv inställning hos eleverna till att
alltid använda sitt verkliga namn/identitet på nätet (76 %
gör det) och 56 % lägger upp selfies – men samtidigt begränsar
de sin synlighet/kommunikation till vänner IRL. Utan sociala
nätverks framfart skulle vi då sett ett mer utbrett användande
alias, avatarer och liknande framställningsmetoder på internet
idag? I stort sett alla elever säger sig också veta ålder, kön
och hemort för de personer de umgås med online (100/99/99 %) vilket
kan tyda på en naiv uppfattning om att andra också är ärliga.
Vid
en kvantitativ (enkät-)undersökning är det viktigt hur frågor
formuleras (fråga 8: ”presentationer av dig själv”, se nedan)
och vilka svarsalternativ som ges (vad säger egentligen fråga 4:s
resultat?). Fördelen är att kunna se hur stor andel som svarat på
ett visst sätt. De kvalitativa intervjuerna ger djup och variation
men är tidskrävande.
Extra
funderingar och resultat: (utanför 2000-teckensramen)
Tittar
vi på könsfördelningen så stod tjejerna för 76 % av
enkätsvaren den första veckan, och 61 % under den totala frågetiden
på 14 dagar (och upprepade uppmaningar till deltagande) – trots
att de utgjorde ca. 50 % av klasserna. Vad säger det om könskodade
inställningar till sådana aktiviteter?
Nästan
inga elever svarade att de lade upp presentationer av sig själva
på internet. När jag genomförde del 2 framgick det av svaren från
både Elev 1 och 2 att de tolkade detta som en längre och mer
utförlig textpresentation. En sådan ville man inte lägga ut för
enligt Elev 2 kunde man då bli ansedd som konstig, provocerande
eller bli missförstådd för
sina åsikter. Han trodde att det var lämpligt att vänta tills man
blev 30 år eller äldre för ”då är man mer mogen och ens vänner
med, så att man får en annan typ av respons”.
Finns det då fortfarande någon som läser gamla hederliga
pappersböcker..?
.^.
.^.
Vanligaste
tv-serien:
Gossip Girl, Family Guy och Pretty Little Liars
Vanligaste
spelet:
Hay Day
Vanligaste
musiken:
The Fooo
Vanligaste
boken:
Förr
eller senare exploderar jag (The
Fault in Our Stars) och Harry Potter
Vanligaste
webbplatsen:
YouTube och Instagram
* Herrgårdsskolan heter i verkligheten något annat.
SvaraRadera