När jag hade sammanställt enkätsvaren frågade jag samma elevgrupp om någon ville ställa upp på en fördjupande intervju. Tre personer, här kallade Aron, Bea och César, anmälde sig som frivilliga.
Inledningsvis fick eleverna gradera hur kunniga de anser sig vara på att använda datorer. Bea och César konstaterade att de har grundläggande kunskaper men att de har mycket kvar att lära. Aron menade han kan allt han behöver kunna. Han påpekade att han är uppvuxen i Sverige och tillhör en generation som är född med datorer, men att flera av hans kompisar som inte har bott så länge i Sverige har det svårare.
Eleverna fick också ta ställning till hur kunniga de uppfattar att deras lärare är. De var överens om att vissa är duktiga medan andra inte kan någonting alls. De berättade att de sällan får instruktioner om hur de ska använda sina datorer. När jag undrade vem de frågar om teknisk hjälp fick jag ett unisont svar: kompisarna!
Jag frågade också hur de ser på användningen av datorer i klassrummet. César menade att datorerna är en tillgång eftersom de kan användas till att söka fakta till skoluppgifter. Bea var av en annan åsikt. Hon sa att datorerna visserligen behövs för att göra skoluppgifter men att de sällan används för det ändamålet. Mest används datorerna till spel, youtube och facebook.
Som exempel på hur datorer kan användas på ett bra sätt nämndes en lärare som ofta visar videoklipp och bilder på storbild. Eleverna sa att de uppskattar detta för att det lättar upp långa genomgångar och gör dem roligare och mer levande. Detta menade de leder till att de lär sig bättre. Bea tog upp att det skulle vara bra om alla lärarna använde Hjärntorget. César tyckte att lärarna borde uppdatera Hjärntorget efter varje lektion så att de som varit frånvarande kan få information om vad som gjorts under lektionen och vad som ska göras i läxa.
Intervjun avslutades med en fråga om hur ofta någon ber eleverna om deras åsikt angående datorer i undervisningen. Svaret var entydigt: aldrig!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar