lördag 25 oktober 2014

Elevers attityder till media i skolan

I de intervjuer jag har genomfört valde jag att ta reda på mer om elevernas attityder till medieanvändningen i skolan. Jag intervjuade tre av eleverna som svarade på min enkät.

När jag frågade om eleverna använder sig av något annat än Internet för att söka fakta svarade två av eleverna (här kallade Mio och Kim) att det sker ytterst sällan. När de ändå vänder sig till tryckt media är det med påtryckning från lärare. Den tredje eleven (Loa)* svarade att lärare och föräldrar också kan vara en källa till information. Loa är även den enda av eleverna som använder sig av andra medier än Internet frivilligt för att söka kunskap.

Vidare frågade jag eleverna om hur de gör för att vara säkra på att hittat korrekt fakta och de förklarade alla tre för mig hur de tillämpar sina kunskaper om källkritik. Mitt intryck är att de har bra koll på källkritik. Jag fortsatte sedan att fråga om de är oroliga för dataintrång och att företag samlar information om sina användare. Ingen av ungdomarna brukade reflektera över detta. När de ändå tänkte efter sa de att det var lite skrämmande men att de inte var särskilt oroliga då de inte ansåg sig besitta värdefull data för någon att ta del av.

Jag har tillsist ställt en mer öppen fråga där eleverna får berätta om hur de själva skulle vilja att medieanvändingen såg ut. De ser både för- och nackdelar med att ha en dator. De finner att datorn är användbar när de ska skriva texter och använda Internet. De skulle mycket hellre ha sina läroböcker i pappersform då det är “jobbigt att läsa från en skärm” (Loa) och “lättare att bläddra, slå upp och komma ihåg med en vanlig bok” (Mio och Kim). Loa tar även upp en intressant nackdel med att ha läroböckerna på datorn. Då många pendlar kan de inte använda tiden i trafiken till att läsa eftersom de saknar Internetåtkomst. Alla tre tycker dessutom att datorerna är tunga och att de i flera ämnen istället skulle kunna ha en bok och ett anteckningsblock.

*Eleverna heter egentligen något annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar